7 TIPS BERJIMAT BAGI IBU BAPA BARU YANG BEKERJA

Due date mom and dad to be dah makin dekat. Memang confirm super excited nak terima baby baru. Lagi lagi first baby. Semua nak beli. Itu nak, ini nak. Tapi semua tu perlu ke?


Ni Nadim cuma nak share pengalaman yang tak seberapa ni. Yelah. Anak baru sorang kan.

*WARNING!!! Tips ni hanya sesuai untuk yang nak berjimat sahaja*

1. Belajar tentang breastfeeding.

Breastfeeding (BF) adalah tips pertama untuk jimat. Susu formula bayi mahal taw! Belum masuk bab kesesuaian dan bertukar tukar susu lagi.

BF adalah satu benda yang ramai ibu-bapa fikir ia sangat mudah. Baby lahir je boleh terus susukan anak. Dulu betul. Tapi sekarang tidak. Ramai ibu muda bekerja gagal susukan anak mereka dengan susu sendiri.

BF perlu dipelajari seawal kehamilan lagi. Walaupun natural, sila lah ambil masa untuk belajar teknik2 dia. Dapatkan ilmu yg betul dari lactation dan bahan bacaan sebagai rujukan. Bina network dgn ibu2 menyusu juga. Insya-Allah memulakan penyusuan lebih tenteram bila kita ada ilmu & kawan2.

2. Baju new born
New born suit from Baby Sweet US

Beli hanya 2-3 pasang je. Yang lain beli saiz normal. Kawan2 dan sedara yang datang akan mostly hadiahkan baju baby. Baby cepat membesar. Nanti dah 3 bulan kene tukar saiz lagi.  Tak payah beli banyak-banyak.

Nak beli yang murah2, boleh kunjungi baby Expo. Surely dapat baju RM 5-RM 30 kat sana.
Tapi jangan terjebak nak beli semua benda. Baby wrap cukuplah 2 je untuk bergilir. Tak semua baby suka dibedung nanti mebazir je. Selimut pon tak perlu banyak.

3. Tak perlu beli semua kelengkapan

Ofis ada bagi hadiah setiap kali ada new born staff kan? Instead of dapat duit, apa kata mintak kawan2 kumpul bajet dan belikan buaian. Senang pengasuh nak uruskan bayi.

Kat rumah biar baby tidur dengan ibu je. Senang ibu nak menyusu. Nangis je terus sua.

Bekas mandian tak perlu khusus. Beli besen biasa lebih murah. Kalau sinki besar, guna je sinki kerana ianya memang lebih mudah. Takde lah sakit belakang atau tendency mam tak pandai mandikan baby😅

4. Toiletteries...

Perlu diingat, bayi tak semua yang sesuai guna bedak. Bahkan sekarang ramai dah ibu-ibu tak bedakkan bayi selepas mandi sebab mostly bedak ada bahan yang sangat tak bagus untuk immune baby.

Cari ilmu juga losyen dan krim yang takde sebarang bahan kimia bahaya untuk elakkan ruam pampers dan ruam panas. Musim panas baby cenderung untuk naik ruam..

kalau krim ada bahan kimia macam paraben, kulit akan jadi makin worse bergantung pada baby. In this part, saya memang gunakan hanya herbal blend Shaklee yg cuma RM 37.50 sahaja


5. Miscellaneous accessories

Ha ni banyak terjadi bagi baby perempuan. Super excited. Nak beli head band pink, berbunga, berkartun, sarung kaki sarung tangan berbunga, macam macam lagi.

Semua tu tak perlu jika nak jimat😊. Simple still nampak baby super cantik dan bau syurga😍

6. Botol susu, storage EBM dan kelengkapan

Standby je sebotol botol susu masa dalam pantang hanya untuk baby minum masa ibu mengurut. Standby taw. Jangan disuakan anak asal anak nangis je. Masa pantang adalah masa untuk bonding mom and baby

Tak perlu beli storage EBM banyak2. Boleh gunakan storage bag, storage botol atau bekas dadih je.

Warmer untuk panaskan susu kat rumah, warmer untuk panaskan susu dalam kereta? Trust me. Beli saje tak guna pon. Guna air suam je sudah😅

7. Stroller atau baby carrier
Tunggu habis pantang baru pergi cari. Ada macam2 jenis carrier untuk dicuba dan pilih yang mana both mom and baby selesa.

Simple tips by Nadim The Engineer

------------------------------------------------------------
*Jika anda masih lagi sedang mencari set berpantang terbaik, boleh cuba berpantang secara penuh dengan set Vitamin Postnatal Shaklee yang terdiri daripada VIVIX, ESP, OSTEMATRIKS, OMEGA guard, lecithin, Vitamin C, Vitalea dan Bcomplex.



Set ini sangat sesuai diamalkan terus selepas keluar labor room walaupon baby jaundis, dan jaundis baby cepat turun.

Jika berminat nak dapatkan set berpantang, boleh hubungi kami di talian wassap 014-9408215

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN