DIET GULA UNTUK IBU MENYUSU YANG SENTIASA LAPAR

Jadi ibu menyusu, setiap masa lapar. Kan? Pagi dah makan nasi, lepastu nak lagi makan biskut. Pastu makan buah plak. Jajan plak. Macam2 selera! Monster betul la ibu menyusu ni.

Yelah, yang kita makan tu akan jadi susu untuk anak pulak😊. Tapi wajib berwaspada bila makan banyak-banyak ni yer. Risiko penyakit datangnya daripada makanan dan perut😉

Harini saya nak share cara saya berdiet mengurangkan gula dalam makanan saya. Makan saya masih sama macam ibu menyusu yang lain. Setiap saat lapar😅

Kuih kedai memang tolak tepi. Nak makan kuih, buat sendiri dengan sukatan separuh gula daripada resipi. Tu pon kalau rajin nak buat jer. Haha. Most of the time tak rajin😅
Okey jom tengok salah satu resipi kuih favourite Nadim


Nampak tak gula banyak mana? Cuba bayangkan kalau kita setiap pagi makan kuih kononnya nak diet, paling kurang 5 ketul kuih kann. Heee, kiralah sendiri. Minum pagi kuih, minum petang kuih lagi. Memang macam dipam la badan. GULA BANTU BERAT BADAN NAIK CEPAT TAW!

Breakfast, lunch and dinner. Semua nasi, jarang-jarang jer pasta dan mee. Kalau hari bekerja, semua masak sendiri. Bila masak sendiri, gula kadang-kadang dan bila perlu jer. Macam sambal tumis dan masak merah. Lain-lain, yillek atau separuh sudu gula. Husband i tipically kelantanese😉

Weekend kebiasaannya kat luar. Air biasanya air suam je kat luar atau kat rumah. kekadang air teh o beng. sebab simple dan hanya sesudu gula. Air lain banyak gulaaaaa. hihi. Air yang letak susu pekat manis lagi banyak gula yer!


pemilihan makanan memang kene buat. lagi2 bila menyusu badan, ibu asyik lapar dan nak makan. kalau all the time makan yang manis-manis, memang ibu akan lebih cepat gemuk. Risiko kencing manis pon tinggi. Lagi la kalau yg ada sejarah keturunan. Not good for u, not good for baby. 

Banyak lagi risiko lain bila kita ambik makanan bergula terlalu banyak. Salah satunya, badan kita akan jadi cepat sangat letih, dan mjka pon cepat nampak tua. Sebabnya darah jadi semakin pekat untuk mengalir ke dalam seluruh kapilari darah. 

Selain tu, nadim jugak ambik supplement protein dan multivitamin utk 2 fungsi utama. 1 supaya kawalan otak supaya tak nak makan mengarut banyak sangat dan takde jadi terlalu monster dan lagi 1 untuk tingkatkan fungsi insulin menukarkan gula serta karbo dengan pantas kepada tenaga. Takde la tersimpan jd lemak! 

Okey la. tu cara nadim. Nak ikut boleh jerr. Ada cara lain, ce ce kongsikan la. ramai ni tengah usha😉

Sedikit info produk: 

Supplement Protein, Energy Soy Protein

- Diperbuat sepenuhnya daripada soya bermutu tinggi non-GMO yang dihasilkan melalui proses ketat dengan suhu yang rendah untuk mengawal komposisi protein serta asid amino. 
- Dilengkapi dengan kalsium semulajadi daripada soya itu sendiri untuk menambahkan lagi keberkesanan ESP dalam penjagaan kesihatan
- Membekalkan 9 jenis asid amino perlu yang tidak dapat badan manusia hasilkan sendiri untuk keperluan badan
- Mempunyai indeks glisemik yg rendah (GI=39)
- kehadiran protein sangat penting untuk kepekatan susu badan dan peningkatan berat badan bayi yang optimum

Multivitamin, Vitalea 
- Vitalea merupakan produk tertua di dunia. Hasil daripada pengenalan multivitamin ni lah, perkataan VITAMIN ada hari ini. Namanya dulu adalah Vitalized Minerals. Dan disingkatkan menjadi Vita-Min. 
- Vitalea ni merupakan gabungan banyak jenis vitamin dan zat besi serta unsur mineral lain yang sangat penting untuk sel badan kita
- Kromium merupakan antara mineral penting yang ada dalam Vitalea untuk insulin bekerja. Bagi pesakit kencing manis, kromium antara unsur yang sangat sikit dalam badan mereka. 

Jika anda berminat untuk mendapatkan kedua-dua vitamin ni, boleh terus menghubungi saya. Kesemua produk ini boleh diambil sejak mengandung lagi😊

Fb: Nadimah Muhammad
Whatsapp/call: 014-9408215
Cod: Jalan Kebun, Shah Alam, Meru

Comments

Popular posts from this blog

5 CARA KELUARKAN SUSU BADAN YANG SEDIKIT SELEPAS BERSALIN

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SENARAI PANTANG LARANG G6PD