PENGALAMAN SUSPEK COVID 19

Harini salah seorang pesakit yang sembuh daripada COVID 19 berkongsi pengalamannya di rancangan Wanita Hari Ini. Alhamdulillah, moga dia dan seluruh ahli keluarganya sentiasa sihat dalam lindungan Allah. 

Tapi, entry ni Nadim nak kongsikan pengalaman seorang isteri yang jaga suaminya kene kuarantin sehab CLOSE CONTACT BERHARI-HARI dengan pesakit COVID 19.

JANGAN MAIN MAIN BILA DAH SUSPEK COVID - 19 , DAN BERUNTUNG LAH JIKA KITA SELAMA NI KONSISTEN AMBIL IMMUNITY BOOSTERS! 

Korang pernah tengok ke video acamanam si suami jaga isteri yang positif corona virus.. serumah tapi dah tak macam selalu.. terpisah dan terasing terasing tapi sebumbung. Hantar makanan depan pintu je. 

Begitulah yang jadi pada Syasya dan suaminya Hasri yang sedang dikuarantin.
Hasri adik ipar Master Athirah ni, dia ada kursus dan sepanjang tempoh kursus tu.. dia duduk bersebelahan dengan orang yang positif covid-19  dan orang tu dah warded pon. 

Selama dikuarantin, segala aktiviti yanh dibuat mereka bersama terpaksa dihentikan. Solat sorang-sorang, makan asing-asing, sorang di luar, sorang dalam bilik makannya dihantar oleh isteri, tidur dulu sekatil, sekarang suaminya tidur di dalam bilik tingkat bawah, isteri tidur di ruang tamu merindui suami. Perit sangat serius, biasa tidur dengan suami terpaksa tidur berasingan kan. 

..........
Jadi apa yang kami Suami Isteri buat sepanjang 3 hari sebelum Suami Sya disahkan NEGATIF COVID-19 pada hari ini adalah :-

1) Suami Sya duduk sahaja di dalam bilik di bawah. Tidak keluar. Hanya keluar bilik untuk Mandi sahaja. Bilik air betul-betul sebelah bilik Suami Sya Kuarantin kan diri. Dan Sya pula Tidur di atas Sofa di Ruang Tamu.


2) Sya uruskan rumah seperti biasa. Kemas dan bersihkan rumah, basuh dan sidai Kain, buang sampah, masak dsb. Keluar beli barang-barang keperluan rumah pun Sya keluar tanpa Suami Sya.


3) Sya hantarkan makanan, minuman dan Vitamins kepada Suami Sya. 


Itu pun hanya dengan membuka sedikit Pintu untuk pass kan semua itu. Bila Suami Sya dah selesai, dia akan panggil Sya untuk Sya ambil semula Pinggan yang kotor melalui Pintu yang terbuka sedikit itu juga.


Untuk Vitamins.. Dari sebelum Suami Sya di arahkan Kuaranitn lagi.. Suami Sya dah ambil dan amalkan Shaklee seperti Vita-Lea, B-Complex dan SUSTAINED RELEASE VITA-C PLUS termasuk NUTRIFERON.


Fyi, kami pengamal Shaklee sejak Tahun 2013 lagi. Cuma awalnya Suami Sya tak begitu konsisten ambil setiap hari. Cuma beberapa tahun kebelakangan ini sahaja Suami Sya dah mula konsisten ambil.


SR VITA-C PLUS dan NUTRIFERON ni antara Vitamins Shaklee untuk MEMPERKUATKAN, MEMPERKUKUHKAN dan MENINGKATKAN SISTEM IMUNISASI BADAN. Oh, ye VIVIX pun kami amalkan ye setiap pagi selepas Sarapan.


Jadi, Sya percaya dan yakin sangat ASBAB Shaklee Suami Sya BEBAS COVID-19. Biiznillah. Dengan Izin Allah SWT.


Sebab kalau nak ikutkan Suami Sya betul-betul bersebelahan dengan Mangsa Covid-19 ni dan berjumpa serta bersentuhan beberapa kali dengan dia selain Suami Sya yang mempunyai sejarah kesihatan yang buruk suatu ketika dahulu iaitu Pneumonia.


Nak katanya Suami Sya sebenarnya lebih berisiko tinggi untuk dijangkiti. Namun, KEBESARAN dan KEKUASAAN ALLAH SWT itu mengatasi segala-galanya.


4) Kami sentiasa memakai Face Mask terutamanya bila terpaksa berhadapan. Contohnya tak tahan rindu sangat Sya masuk juga bilik tengok keadaan Suami Sya. Sya pegang dan peluk dia seketika walaupun dilarang oleh Suami Sya. Sampai tahap Sya tak kisah kalau Sya juga dijangkiti. Biarlah kalau Mati, Mati bersama. 


Ya Allah.. Sumpah terseksa sangat tau perasaan bila macam ni!


Tapi, ada 1 benda yang kami Suami Isteri dapat dari dugaan serta ujian kecil yang Allah bagi ni. Bila berlakunya perkara seperti ini, ia menjadikan kami lebih menghargai antara satu sama lain :”) :”) Perasaan kasih, sayang dan cinta antara kami juga semakin bertambah.


Betul lah apa yang kita selalu dengar. PASTI ada HIKMAH dan SEBAB di sebalik apa yang terjadi.


Akhir sekali, Sya nak ambil peluang untuk ucapkan Terima Kasih yang tidak terhingga buat semua yang sentiasa mendoakan Suami Sya sepanjang tempoh nak tunggu Result keluar.


Buat mereka yang masih di dalam tempoh “Perintah Pengawasan Dan Pemerhatian Bagi Kontak Covid-19” seperti Suami Sya.. Terus Kuarantin kan diri anda sehingga Tarikh yang telah ditetapkan untuk anda walaupun anda Negatif Covid-19.


Buat anda yang disahkan Positif Covid-19 pula.. Banyakkan bersabar. Jangan berhenti berdoa dan berharap. Teruskan minta, mohon dan merayu bantuan serta pertolongan daripada Allah SWT. Kerana sesungguhnya DIA lah Allah yang berikan Penyakit, DIA juga yang menyembuhkan Penyakit.


Terus tingkatkan Sistem Imunisasi Badan anda juga memandangkan pihak Hospital pun tidak berikan apa-apa ubat untuk Covid-19 ni. Dan memandangkan masih belum ada Vaksin untuk Covid-19 ni. Jadi teruskan ikhtiar dan usaha dengan mencari alternatif lain untuk menyahkan Virus kejam ini!


Dan buat anda yang masih bebas dari Covid-19 ni.. I’m begging You 🙏🏻 Please.. Please.. Please.. Patuhilah segala perintah yang telah dikeluarkan oleh KKM dan Perdana Menteri. Don’t be selfish and stop being selfish.


🏡 Stay at Home.
🧑🏻‍💻 Work from Home.
😷 Pakai Face Mask bila keluar, kerapkan Cuci Tangan dengan Sabun 🧼 dan guna Hand Sanitizer 🧴
👨🏻‍⚕️ Terus berjumpa dengan Doktor jika anda mengalami gejala atau simptom seperti Demam 🤒 Batuk 🤭 Selesema 🤧 dan Kesukaran Bernafas atau Sesak Nafas.


Dan segera ke mana-mana Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) yang menjalankan Saringan Covid-19 jika anda anda Kontak Rapat Covid-19 walaupun anda tidak mengalami sebarang simptom seperti yang disebutkan. 


Kerana Suami Sya juga tidak mempunyai sebarang Simptom sehingga ke hari ini. Alhamdulillah.. Malah, kenalannya yang Positif Covid-19 juga tiada tanda-tanda dijangkiti, tetapi tetap Positif.


Yang Benar,
Isteri Kepada Suspek Covid-19 Yang Telah Disahkan Negatif Pada Rabu, 18 Mac 2020
............

Ikutkan memang boleh sangat dah berjangkit.. sebab virus ni boleh tersebar dengan mudah melalui batuk, bersin, even bercakap kalau percikan air liur. Dah tu dari pagi sampai petang orang tuu lah kat sebelah kita. Ya allah mmg high chance la nak terkena! 

Mujur selepas kuarantin, menunggu keputusan ujian makmal ke atas sample yang di ambil. 

Hasri negative covid-19 alhamdulillah 🤲🏻

Dorang laki bini memang sangat konsisten amalkan vitamin vitamin shaklee as immunity boosters. 

Nadim seru sangat pada semua.. please jangan amik mudah bab sistem pertahanan badan. Sebab ni lah barisan askar yang akan tendang sepan terajang keluar virus yang cuba nak serang kita... 

Kalau sistem pertahan badan lemah.. senang lah virus ni meloloskan diri seterusnya melancarkan serangan di setiap sudut badan kita.. menyerang organ kita.. pernafasan kita.. 

Stay safe semua dan makan vitamin yang tingkatkan immune system kita ya! 🙏🏻

Jgn lupa, tolong STAY AT HOME.

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN