Keperluan protein kepada badan manusia

Keperluan PROTEIN yang SERING KITA ABAIKAN

Assalamualaikum semua. Harini nadim nak kongsi sikit pasal protein intake kita seharian.

Ramai yang ingat makan ayam, makan ikan dah cukup protein untuk badan. Ada jugak yang tak kisah pon pasal nutrisi seharian.

Nadim pon sama jugak. Janji dah makan ayam dan makan ikan, kira okey la kan. Orang yang di negara pelarian pon tak dapat makan macam kita.

Ya Allah, sentap kot Nadim baca artikel apa dah last week.

Dia kata, kita ni ada pilihan yang lebih baik. Kita dianugerahkan dengan negeri yang aman, sumber makanan yang banyak, and ada banyak pilihan untuk hidup lebih sihat.

Kenapa kita nak compare dengan mereka yang di negara pelarian? Nampak sangat kita masih lagi tak bersyukur dengan hidup kita. Bersyukur bukan bermaksud mereka tak dapat, kita pon takyah la dapat. Tidak! Orang yang bersyukur ni sentiasa nak lebih dan lebih. Lebih sihat lebih kaya lebih aman.

Protein ni banyak sangat kegunaan dalan badan kita..antaranya pada kulit, sel badan, otot, dan juga pemberi tenaga yang lebih pantas daripada karbohidrat.

Ingat tak dulu, masa kita belajar Biologi?

Kat sel badan kita ada blok protein kan?

Ada 30,000-50,000 protein yang berbeza dalam badan kita.

Blok protein ni nama dia asid amino. Asid amino ni wujud dekat semua sel dalam badan kita.

Blok asid amino ni akan mengangkut makanan dalam bentuk tenaga kepada sel-sel badan kita.

Tahu tak, kita perlukan 9 jenis asid amino penting untuk keperluan dan fungsi badan yang optimum?

Dan ianya hanya boleh didapati daripada pemakanan seharian.

Protein jugak diperlukan untuk memperbaiki dan memperbaharui setiap sel badan yang rosak, termasuk organ, rambut dan kulit.

Asid amino bertindak sebagai ejen pemangkin kepada sintesis asid nukleic, coenzime, hormon dan imunisasi badan.

Kekurangan protein ni lah yang menyebabkan badan kita menjadi lesu, lemah, dan tak bermaya.

Kalau protein di bahagian kulit berkurang, mula akan membuatkan kulit kita ni dah tak anjal, tak pejal and berkedut-kedut.

Bagi wanita mengandung yang terpaksa menjalani regangan berganda-ganda untuk support baby yang makin besar, kekurangan protein menyebabkan mata semakin lebam, kulit badan merekah-rekah, dan kurang tenaga.

Huwaaaa. Nadim tak ambik protein yang cukup masa pregnant, and thennnnn. Memang banyakla stretchmark masa mengandung. Tapi lepas bersalin, makan cukup protein, kulit dah alhamdulillah, kembali kepada asal.

Menurut Nutrition Working Group of the International Olympic Committee, atlet memerlukan lebih lagi protein berbanding kita orang biasa. Protein ni diperlukan untuk membina tisu otot dan memperbaiki tisu-tisu yang rosak akibat kelasakan aktiviti latihan dan pertandingan.

Ouhh. Sebelum terlupa, kalau nak pregnant bakal ibu disarankan mengambil protein jugak yer untuk menguatkan otot rahim. Otot rahim yang lemah tinggi risikonya untuk keguguran lagi2 yang dah berkali-kali gugur.

Kita boleh ambik protein daripada sumber haiwan dan tumbuhan. Tapi daripada haiwan ada banyak lemak yang included especially daging lembu. Legum, kekacang dan soya adalah alternatif untuk bekalan protein.

Nadim pilih protein daripada Soya. Tapi non-Gmo la. Sebab protein daripada soya non-Gmo ni lebih mudah untuk ditukarkan kepada asid amino. And yet, yang nadim ambik setiap hari adalah protein soya yang ada 9 asid amino penting untuk badan. Bukan air soya yang ada campur macam2 dah. 1 serving protein soya ni berikan nadim 14gram protein.

Awak semua rasa kekurangan protein? Meh tambah diet seharian dengan protein ESP ni. Sangat mudah untuk diambil semudah bancuhan dengan segelas air suam atau jus pilihan hati.

Wassap Nadim yer!
014-9408215

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN