MAKANAN YANG DILARANG UNTUK IBU HAMIL


IBU MENGANDUNG WAJIB BACA NI⬇

Fasa mengandung terutamanya di awal kehamilan sangat penting bagi ibu untuk menjaga pemakanan. Pemakanan yang berzat sangat penting untuk pertumbuhan organ dan perkembangan bayi. 

Alhamdulillah, harini nadim berkesempatan untuk join kelas Nutrisi berkenaan ZAT MAKANAN PENTING UNTUK PRENATAL DAN POSTNATAL. Pakar pemakanan yang berikan ceramah yer. 

Nadim nak share sikit tentang info PENTING yang nadim dapat daripada kelas ni khusus bab PRENATAL.

Nak tanya ni, sape masa pregnant suka sangat makan ikan salmon? Suka sangat. sehari tu bley makan berkali-kali. macam-macam jenis cara masak. grilled, balckpepper, goreng, sup semua buat.

Sebab korang tahu salmon bekalkan OMEGA-3 yang bagus untuk baby kan?

Menurut pakar pemakanan dan nutrisi, korang taw tak sebenarnya ibu mengandung hanya boleh makan 2 potong kecik ikan salmon je seminggu?


(2 POTONG SAHAJA SEMINGGU)


Sebabnya...ikan salmon ni ada banyak sangat logam berat (heavy metals) macam contohnya mercury, plumbum, cadmium.


(SALMON SANGAT BANYAK HEAVY METAL)

Penting taw. Kandungan darah yg banyak dengan heavy metals ni boleh menyebabkan saraf baby rosak, baby boleh cacat. Atau dia akan sentiasa sakit yg kita tak mampu nak tengok bila si kecil asyik kene warded. Anak demam pon kita dah gelabah. Inikan pulak sakit yang sampai kene masuk ubat berkali-kali sehari.


PERKEMBANGAN BABY JUGA TERBANTUT.

Jadi, jangan ambik salmon banyak sangat. Tapi salmon sangat bagus untuk bekalkan asid lemak omega-3 yg mana sangat penting utk development otak dan mata baby. 

Recent studies banyak mengaitkan baby yang ada masalah sumbing dan juling ni sebenarnya ada level omega-3 yang sangat rendah. Dan ibu juga mengaku sangat sikit ambik makanan yang ada omega-3. 

Selain salmon, elakkan juga pengambilan tuna dan sardin yang dalam tin. Makanan dalam tin perlu dielakkan masa mengandung sebabnya makanan ni pon boleh tercemar dengan heavy metal dan juga bahan pengawet yang tinggi. 

Antara makanan lain yang kaya dengan sumber omega-3 yang boleh ibu mengandung ambil adalah: 
1. Tiram
2. Ikan yang kecil dan segar
3. Telur
4. Susu
5. Biji labu
6. Walnut
7. Flaxseed
8. Brokoli
9. Bayam 
10. Minyak canola
11. Minyak ikan kod
12. Suplement Omega Guard

Suplement Omega Guard diciptakan khusus untuk mencukupi keperluan Omega-3 pada badan manusia. Sehari, badan kita yang dewasa perlukan 1200mg-1600mg untuk badan berfungsi dengan baik.

KENAPA OMEGA GUARD MENJADI SUPLEMENT TERBAIK OMEGA-3

At first point, omega guard diiktiraf farmasi gred. Farmasi gred ni normally ubatan je. Jarang suplement diiktiraf gred farmasi.  

Tp omega guard shaklee beyond that. Bukan sekadar Suplement sahaja tapi dpt apply gred ubat. Bermaksud, tindak balas dia secepat ubat.

2. ia melalui proses penyulingan sebanyak 3 peringkat. Ia menyingkirkan kompenan berbahaya. Yang tulen dan pekat terhasil. Best woo!

3. mempunyai EPA dan DHA yang tinggi berbanding jenama lain. Sangat sangat bagus untuk otak dan jantung.

4. mempunyai 7 spektrum lengkap asid lemak omega 3 yg tulen.

5. bau dan rasa hanyir ikan yg less or minimum berbanding jenama lain. Serius speaking, bila omega-3 banyak, DHA and EPA banyak memang akan membuatkan minyak ikan tu bau kuat amat. Tapi tidak bagi omega guard. Anak kecil mampu menggigitnya sama macam gigit gula-gula!

6. diiktiraf Friend of Sea certificate.
Ni sangat penting. Friend of the sea ni bermaksud, sape yang diiktiraf ni mempunyai bekalan sumber ikan yang sustainable dan berpanjangan dengan kualiti yang sama. Mereka ni jugak hanya mengambil ikan yang sihat dan besar di kawasan yang dibenarkan sahaja. Kawasan tercemar? Tidak ada isu bagi mereka yang diiktiraf Friend Of the Sea ni. 

Dapatkan suplement omega-3 di sini untuk membantu kehamilan anda yang lebih sihat tanpa ragu-ragu. 

Your favourite Shaklee Distributor,
Nadimah Muhammad
whatsapp 014-9408215

Cod Shaklee Meru, Jalan Kebun dan Shah Alam. Postage ke seluruh Malaysia setiap hari

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN