5 MAKANAN PALING TERUK UNTUK ANAK 2 TAHUN KE BAWAH

Hai semua. Harini kita dah ke fasa Akhir bulan syawal. Tapi raya kan sebulan, weekend ni mesti ada banyak lagi rumah terbuka kan?



Jom ketahui apakah makanan paling teruk untuk anak kecil berusia 2 tahun dan ke bawah yang kita tak patut bagi mereka makan.

1. Kerepek
Kerepek biasanya bersifat keras especially kerepek ubi dan pisang. Bila anak-anak yang baru tumbuh gigi ni menggigit dan patahkan kerepek, bahagian yg kecil-kecil ni berkemungkinan akan membuatkan anak-anak tersedak.

Perhatikan mereka supaya tidak tersekat di kerongkong. Elakkan bagi makan kerepek yang ada banyak perisa dan garam yang banyak.

Ibu-bapa boleh spare biskut beras dan roti jejari sebagai gantian.


Bila kita main terjah je ke rumah sedara, diowang pon tak sempat nak prepare, pilihan yang ada adalah fast food seperti piza dan KFC.

Makanan ni sangat perlu dielakkan untuk anak-anak bawah 2 tahun kerana kandungan garam, gula dan pemprosesan yang tinggi. Sosej jugak perlu dielakkan untuk memastikan anak anda sentiasa bijak!

3. Makanan yang bersifat kenyal
Bagi anak-anak yang baru pandai makan sendiri dan asyik telan je apa yang kita suap, makanan bersifat kenyal jugak antara yang susah untuk ditelan.

Ia mingkin menjadi sebab anak anda kebiruan sebab tersekat di kerongkong.

Kalau nak berikan mereka makan seperti peanut butter, jangan sudukan. Sebaiknya, sapu terus pada roti dan biskut supaya mudah u tuk dikunyah dan ditelan😊

4. Kekacang
Kekacang ni antara favourite little hand untuk pegang. Sebab kecil dan menarik. Tapi ni lah punca anak akan tersedak. Dan kandungan garamnya juga tinggi tidak sesuai untuk anak anda yang masih kecil

5. Air bergas

Air bergas sangat tidak sesuai untuk diberikan pada anak di bawah usia 5 tahun. Sifat air ini yang berasid boleh merosakkan gigi anak-anak yang baru sahaja tumbuh.

Gula dan pemanis yang tinggi dalam air ni juga tidak sesuai untuk anak anda. Jauhi mereka atau boleh minta dengan tuan rumah sediakan air lain jika tidak segan😅

Sebaiknya, bawa sendiri air si kecil ke mana-mana dan biasakan hanya minum air kosong atau susu mereka je😍

Perhatikan juga makanan-makanan yang disediakan tuan rumah. Kot kot ada yang anak anda alergik, tak pasal berkejaran ke hospital pula nanti.

Bagi anak-anak yang suka sangat memilih makanan, dan lebih suka minum susu sahaja, anda boleh cuba campurkan susu dengan sesudu mealshake sebagai penggalak selera makan.


Perkongsian daripada sepupu dan anak sepupu saya sendiri, selera anak naik terus lepas campurkan mealshake dalam susu mereka ni. Tak payah suruh makan, sendiri yang mintak nasi taw. Ha, jadi mak bila anak mintak nasi dan makan dengan cukup ni satu kepuasan!

Jauhi anak2 yang selalu kene selsema dan batuk berkahak, saya strongly suggest tambahkan omega-3 source untuk anak-anak supaya mereka jarang lagi selsema dan batuk. Omega-3 juga mampu mencairkan kahak anak-anak tanpa perlu ambil ubat batuk.


Jika anda berminat untuk mendapatkan mealshake dan omega guard, boleh terus klik di sini atau hubungi

Puan Nadimah Muhammad
whatsapp 014-9408215

Cod: Meru, Shah alam, Jalan Kebun, Pj dan sekitarnya.


Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN