RAWAT HFMD DENGAN CEPAT

Musim HFMD mengganas gila beberapa minggu ni. Hopefully, anak-anak kita yang terkena jangkitan HFMD tu cepat sembuh dan tak jangkitkan pada anak yang lain pulak. 

Penyakit HFMD disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai enterovirus meliputi Coxsackie Virus A16 (Cox A16) dan Enterovirus 71 (EV 71). 

Penularan penyakit/virus HFMD adalah melalui sentuhan langsung dengan cecair hidung, air liur, lepuh (blister) dan najis kanak-kanak yang dijangkiti serta sentuhan pada permukaan dan alatan permainan yang tercemar dengan virus HFMD. 

Ada beberapa cara yang boleh dibuat oleh ibu bapa jika sekiranya anak anda terkena jangkitan HFMD. 

1. Kerap mandikan anak dengan air rendaman lemon

Lemon merupakan buah yang sangat terkenal dengan sifat antiseptik secara semulajadi dan juga mengandungi vitamin C untuk mengurangkan keradangan pada kawasan blister

Musim panas ni anak cepat berpeluh dan menyebabkan kegatalan. Tiap kali mereka mula merengek, mandikan mereka dahulu

2. Ada petua lain mengatakan, mandi dengan air rendaman yang mengandungi kunyit dan ramasan daun semambu juga membantu untuk blister cepat sembuh. 

Caranya:

Masukkan air paip ke dalam besen, letakkan 1 sudu serbuk kunyit. Ramaskan daun semambu ke dalam air tadi kemudian letakkan air tersebut di bawah cahaya matahari antara jam 10pagi hingga 1 tengahari.

Mandikan anak dengan air yang dah pon suam. Tak perlu dibilas. 

3. Jika anda susah untuk mendapatkan daun semambu, yelah duduk bandar memang payah nak dapatkan daun ni.

Anda boleh gunakan Basic H daripada jenama Shaklee untuk mandikan anak. Basic H ni memang sangat terkenal untuk mandian anak-anak yang terkena campak, jangkitan virus dan HFMD. 

Caranya, 

Titiskan 2-3 titis sahaja basic H ke dalam baldi air mandian, mandikan anak seperti biasa dan bilas. Anak nak berendam dalam besen tu pon boleh😊

Rendaman ni juga boleh digunakan untuk mencuci alatan mainan anak-anak. Cara ni juga digunakan untuk mengemop lantai rumah supaya virus tidak tersebar dan melekat pada lantai rumah

4. Berikan aiskrim Vanilla pada anak untuk mengurangkan ulser di dalam mulut. Sangat berkesan sebab sejuk dan kurangkan keradangan ulser tersebut. 

5. Kerapkan memberi air kosong pada anak untuk diminum supaya badan kekal hidrat. Kekurangan air dalam badan boleh menyebabkan ulser dalam mulut semakin merebak

6. Mealshakes jika dibancuh sejuk memang sangat sedap. Dan ianya yang mengandungi 24 jenis mineral, vitamin dan protein sangat sangat membantu untuk tingkatkan imunisasi anak bagi melawan virus HFMD.

Mealshake ni juga sangat bagus bagi anak-anak yang payah nak makan ketika ni.

Sekiranya anak anda terkena penyakit HFMD, mulut mereka akan penuh ulser yang menyakitkan dan menjejaskan selera makan. Jadi apa makanan yang bagus untuk mereka, dan apa yang tak?

Mealshakes ni antara yang bagus..sebabnya, bancuh dan terus minum selamatlah masuk ke dalam tekak tanpa menyakitkan kawasan ulser. Nak makan nasi? Ouh, kebanyakan ibu ayah cakap mereka yang kene HFMD ni memang tak nak makan. 

7. Gunakan krim herbal blend untuk sapuan pada kawasan yang melempuh dan blister. Krim ni boleh mengurangkan kegatalan dengan cepat dan insyaAllah memang takkan tinggalkan parut. 

Paling penting, krim ni sangat selamat untuk anak-anak kerana tiada paraben di dalamnya. 

Jom baca perkongsian Puan Farihah yang merawat anak beliau yang terkena HFMD kategori sangat banyak blister

..................................

Pengawalan HFMD lebih mudah dengan Shaklee 

Saya nak kongsi cerita anak saya, beberapa bulan yang lalu. Mungkin boleh membantu ibu-ibu atau kawan-kawan yang dalam kerunsingan dan hilang punca akibat anak tersayang diragut momen cerianya akibat tularan HFMD.

Masa tidur malam, Ali nampak tak selesa. Esoknya masa nak tukar diaper, saya bukak dan terkejut tengok banyaknya bintik-bintik merah Di area diaper dan celah kelangkang.

“Teruk Betul Aku! Lambat tukar sampai merah-merah macam ni”

Saya cuci dengan cairan basic H dan tukar lampin lebih kerap. Keadaan sama jugak. Pelik. Bukan Sebab lambat tukar lampin nih! Tengahari sikit, bintik-bintik merah mula naik di muka. Oh kesiannya!!

Esoknya naik di lidah. Ali cuma nak minuman sejuk. Saya bagi makan, dia tolak. Jadi, dia cuma minum Mealshakes ais !

Esoknya, naik bintik-bintik agak besar di lutut dan pergelangan tangan. Macam berkilat, bulat macam mutiara. Rasa nak nangis tengok 😩


Ali aktif macam biasa, tak nangis sangat. Tak meragam agak teruk dan tak give up walaupun dia terpaksa merangkak dengan kaki lurus ! (Lutut tak boleh cecah kat lantai)

Saya nak share apa saya buat sepanjang tempoh tu,

👍🏻saya mandikan Ali dengan cairan Basic H, 3 kali minimum atau setiap kali dia macam nak merengek. Dia mungkin gatal, saya terus mandikan dia. 

👍🏻 Sapu Krim Herbal Blend setiap kali lepas mandi. Rasa lebih selesa dan tak ada parut Di muka. Hensem balik anak mak 😉

👍🏻 Sesekali mandi saya guna Shaklee Gentle Wash , Shaklee baby dan Soothing Lotion untuk bagi dia mudah tidur lepas mandi. Anak sakit, kena bagi dia rehat, tidur

👍🏻 Pecahkan Vitamin E atas lidah Ali. Biarkan cecair Vitamin E tu ada atas lidah dan dalam mulut dia. Sangat membantu kecutkan bintil atas lidah. Sapu juga atas parut2 yang berbaki 

👍🏻 Bagi Mealshakes untuk bagi multivitamin pada dia. Saya bagi mealshakes sejuk, Shake dengan Air ais, pada dia. Dia boleh minum, mungkin lidah rasa kebas. Ni saja dia minum sebenarnya sepanjang tu 😣😣

Ini pengalaman peribadi saya.

Basic H adalah untuk kegunaan household. Tapi saya mandikan dengan basic H atas usaha saya sendiri dan kepercayaan ia boleh membantu meredakan panas badan dan gatal kulit. Bukan saranan dari Shaklee Malaysia

Vitamin E Complex adalah untuk kegunaan orang dewasa, saya picit masuk ke mulut Ali Sebab saya percaya penyembuhan Vitamin E terhadap luka-luka kulit lidah tang pecah. Bukan saranan Shaklee Malaysia 

Alhamdulillah pemulihan Ali sangat cepat. Dia cuma demam panas sehari dua awal saja, semasa bintil-bintil ni naik, dia dah tak demam.

Bila kita ambil suplemen, bukan bermakna kita kebal jadi ironman, langsung tak sakit. Kita masih sakit, Itu normal bagi manusia.

Cumanya, pemulihan dari sakit Itu cepat dan kesan ditimpa penyakit tu tak terlalu parah

Ibarat memakai seatbelt semasa memandu. Seatbelt tak mencegah dari kemalangan Tapi, mengurangkan kesan parah jika ditimpa kemalangan.

Selamat mengawasi anak masing-masing. Cepat-cepat jumpa doktor bila keadaan mencurigakan. Ambik langkah yang cepat dah tepat untuk anak kita

Duit boleh cari, anak yang derita hanya seorang ini 😢

..............

Kembalikan keceriaan anak-anak dan bebaskan wabak HFMD dengan cepat. 

Anda berminat hendak mendapatkan set pemulihan HFMD? 


Hubungi kami sekarang

Rakan Shaklee Anda
Nadimah Muhammad (Nadim)

♥ WhatsApp : 011-10408215
♥ FB Page: gerobok Sihat
♥ FB : Nadimah Muhammad
♥ COD : Jalan Kebun, Kg Kebun Baru, Teluk Panglima Garang, Kota Kemuning, Shah Alam, Subang Jaya dan sekitarnya

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease


Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN