9 SEBAB WAJIB AMBIL SUPPLEMENT

Banyak sangat supplement ada di pasaran. Tahu tak ia wujud sebab ada keperluan dan permintaan. Ketahui sebab kenapa kita wajib ambil supplement. 


1. KEKERAPAN MENGAMBIL MAKANAN MERAPU

Kita banyak ambil makanan rapu walaupun bukan junk food. Rapu kat sini bermakna nutrien dan kurang dan tak sama macam zaman toknenek kita dulu.

Amik contoh susu lembu... lembu yang diternak utk mass market (especially overseas) ni dicucuk dengan pelbagai vaksin dan antibiotik, dan hormon untuk cepat membesar. Rugi ooo kalau lembu-lembu kena penyakit. Dahla nak membelanya dah banyak belanja, sakit pulak. 

2. TANAH KITA DAH TERCEMAR DAN KURANG ZAT

Report pada tahun 1982 menunjukkan tanah kita dah kehilangan 20% nutrient. Bayangkan itu bertahun dulu. Saya pon belum lagi lahir. 

Sekarang dah tahun 2018, mesti nutrient ni semakin hilang dek kerana bermacam perubahan yang terjadi. Pembangunan sana sini, pembebasan asap ke udara daripada kilang, bahan tercemar yang macam melalui air. Ni semua menjejaskan kualiti tanah. 

3. Air pun kurang mineral. Orang dulu2 minum air ambil dari perigi, dari mata air, dari uyun.... tapi harini kita minum air dari mana? Dari paip... air paip dari mana? dari pusat memproses air... air tu asal dr mana? heheh... saya pelajar civil engineering, water treatment adalah salah tu benda yg saya belajar...melawat ke tempat proses air paip kita tu... apa yg boleh saya cakap, kalau u tahu macamana air kita diproses, u rasa geli nak minum air paip. 

4. Low calorie diet = low nutrients. Sekarang ni kan banyak jenis cara nak kontrol makan,... salah satunnya calorie count... tapi sebenarnya bila kita berkira dgn kalori, kita sebenarnya berkira dgn nutrient. Sebab tu Dr Sonhee cakap (she was a dietitian), kalau u betul2 nak makan makanan ikut saranan RDA, u akan terlebih kalori. tapi kalau u limitkan kalori, nutrien pulak tak cukup. hadoi.

5. Makanan yg tak organik lagi sikit nutrientnya. Saya ada baca atikel yang kata takde beza pun organik ke tak organik, sama je (saya rasa atikel tu nak protect farmers mass market & taknak bagi kita takut nak makan makanan biase, hehehe) tp study membuktikan makanan yg bukan organik lebih rendah nilai nutrisi tapi tinggi gula... mind u asal usul pertanian adalah secara organik ye.

6. Grain-fed, hasil ternak yg makan dedak (bijirin) insted of rumput... haiwan yg grain fed ni dia akan malnourished.. so bayangkan la apa jadi kat daging2 dia.. walaupun grain fed ni  lebih sedap dan lebih lembut... 

7. Pendedahan terhadap toksin. Tak payah pegi jauh. udara dalam rumah kita yang kita sedut hari2 ni ingat bersih sgt ke? bersih cuma takde habuk dan asap kereta je. tp ada macam2 chemical yang kita dan keluarga kita sedut hari2. daripada perabot, sampailah kepada peralatan di dapur dan alatan mencuci.

8. Penyerapan nutrien makin berkurang bila kita makin tua. Kalau budak-budak perlukan nutrien yang cukup untuk mereka membesar, orang tua pula sebab badan mereka dah kurang efisyen untuk serap zat makanan. 

9. Bersenam menyebabkan tubuh kita perlukan lebih nutrien. Walaupun orang kata 'bersenam adalah ubat terbaik' tapi bila kita bersenam, kita gunakan tenaga simpanan kita. Oleh itu kita perlukan tenaga tambahan untuk recovery. 

Idea bahawa kita boleh dapatkan cukup nutrien daripada makanan memang sangat ideal secara teori. Tapi secara praktikalnya, amat sukar untuk dilaksanakan. Kita boleh makan 2 mangkuk bayam setiap hari untuk keperluan vitamins A, C and E, asid folik dan kalsium harian, tapi realitinya, semangkuk pun kita kongsi satu keluarga...

credit to vitaminsemulajadi.com

Anda mencari supplement yang terbaik dan semulajadi?

Baca sini: Vitamin selamat ada landmark study

Ibu mengandung takut nak makan supplement?

Baca sini: Baby besar ke kalau masa mengandung mak makan vitamin atau supplement?

Nak beli vitamin dan nak consultation tip top?

Saya bantu anda! Hubungi kami di

 Rakan Shaklee Anda
Nadimah Muhammad (Nadim)

♥ WhatsApp : 011-10408215
♥ FB Page: gerobok Sihat
♥ FB : Nadimah Muhammad
♥ COD : Jalan Kebun, Kg Kebun Baru, Teluk Panglima Garang, Kota Kemuning, Shah Alam, Subang Jaya dan sekitarnya

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN