5 CARA HILANGKAN MASALAH PCOS DENGAN CEPAT


Polycystic ovarian syndrome (PCOS) adalah masalah biasa yang dihidapi wanita bermula daripada awal kedatangan haid. Ia bergantung kepada paras estrogen dan progestron yang tidak stabil.

Ketidakstabilan hormon ni menyebabkan cyst berkembang di dalam ovari wanita. Keadaan ni menyebabkan gangguan pada kitaran haid, kesuburan dan perubahan fizikal serta masalah jantung.

Banyak research dah dibuat berkaitan masalah PCOS. Antara faktor yang menyebabkan PCOS adalah:

✔ Genetik

✔ Epigenetik

✔ kelenjar endoktrin

✔ metabolisme badan

✔ Faktor persekitaran termasuk pemakanan


Masalah PCOS kini dah melibatkan hampir
5 juta wanita di US.

Namun begitu, faktor yang tepat berkaitan PCOS ni masih lagi belum diketahui dan ianya akan mempunyai risiko besar untuk dialami bagi mereka yang ibu atau adik beradiknya pernah alami masalah PCOS ni.

PCOS adalah satu masalah yang serius. Anda perlu berbincang dengan pakar sakit puan untuk info lanjut. Perjumpaan susulan demi susulan akan dirancang untuk kebaikan anda. 

Sementara tu, ada beberapa langkah yang boleh anda lakukan untuk mengawal PCOS ni daripada menjadi semakin teruk. 

1. Ambil makanan yang seimbang karbohidrat dan protein

Salah satu faktor yang menjadi penyebab PCOS adalah terlalu banyak production hormon androgen atau lebih dikenali dengan testosteron. Hormon lelaki. 

Kehadiran hormon lelaki dalam wanita memang secara semulajadi. Tetapi bila berlaku ketidakseimbangan hormon, androgen hormon terlebih, ada beberapa simptom yang akan ditunjukkan seperti:
  • Bulu di sekitar badan wanita lebih lebat dan menyerupai lelaki
  • Wanita mempunyai misai
  • Wanita bersifat kelelakian dan lazimnya lebih kasar dan keras hati
  • Period lambat atau kitaran tidak stabil
  • Masalah kesuburan

Dengan kehadiran hormon lelaki yang lebih banyak, perlepasan telur wanita atau ovum ketika ovulasi (hari subur) akan selalunya terjejas menyebabkan kesukaran untuk hamil. Sperma tidak dapat berjumpa dengan sel telur dan disenyawakan. Proses kehamilan akan menjadi semakin sukar. 

Insulin yang terlebih dalam badan ada berkait rapat dengan ketinggian level androgen. 

Mengambil makanan berkarbohidrat dan protein yang seimbang penting untuk seimbangkan insulin dalam badan dan seterusnya maintain level hormon yang lain. 

Jenis karbohidrat juga penting untuk mengawal paras hormon. Cuba ambil makanan yang ditulis "wholegrain" atau bijian penuh instead of "white flour"  atau roti putih serta nasi putih. Bijian penuh dan beras perang mempunyai kandungan protein yang lebih banyak daripada fiber secara semulajadi. 

Cuba elakkan makan roti putih, nasi putih kerana ini adalah karbohidrat yang telah pon diproses dan ianya akan menyebabkan peningkatan mendadak pada level insulin.

Antara makanan lain yang mempunyai kandungan fiber yang bagus adalah brokoli, sayuran hijau, epal dan seleri. 

2. Makan dan minum secara bijak

Dalam masa menjaga makanan karbohidrat dan protein yang balance, penting juga bagi anda yang ada masalah PCOS untuk hanya mengambil sumber protein yang organik. 

Untuk pemakanan yang lebih baik, elakkan daripada mengambil ayam yang dicucuk hormon supaya hormon ini tidak mengganggu hormon kita pula. Elakkan mengambil sumber daging merah yang kerap kerana daging merah sering dikaitkan dengan jumlag lemak yang tinggi. 

Sumber protein yang paling baik adalah daripada ikan dan tumbuhan. Ikan sangat kaya dengan omega-3 dan bagus untuk kawalan hormon serta kurangkan berat badan. Pengambilan makanan yang organik atau semulajadi juga sangat penting kerana kandungan mineral, protein dan vitaminnya lebih tinggi. 

Amalan pemakanan sayur hijau yang pelbagai dan jus sayur juga membantu atasi masalah PCOS dengan cepat. Agak tidak menyelerakan jika minum jus sayur, tapi ia sangat bagus untuk detoks badan daripada gula dan toksin yang menjadi punya ketidakstabilan hormon. 

Elakkan juga menyimpan makanan dan minuman anda di dalam bekas plastik tanpa sebarang label. 

Sila semak. Anda perlukan BPA FREE, phtalates FREE dan paraben FREE container untuk mengelakkan masalah PCOS semakin teruk. 

Tahukah anda bahawa 3 jenis container ini merupakan antara bahan kimia yang diklasifikasikan sebagai Endocrine distrupting chemicals (EDC) . EDC ni telah disenaraikan antara punca-punca yang contribute kepada PCOS selepas ditemui bukti yang kuat daripada in vitro study dan kajian haiwan tentang wujudnya PCOS ni. 

3. Makan makanan GI rendah 

GI merupakan singkatan kepada glicemic index. Ia adalah kadar pelepasan karbohidrat kepada badan. Ini penting untuk mengelakkan insulin terus mendadak naik untuk mengawal glukosa dalam darah. 

Merendahkan GI makanan anda, gula dalam darah akan berada di paras normal dan anda telah balance kan insulin anda. Ia juga bagus untuk mengelakkan food craving dan mood swing! 

Makanan rendah GI antaranya adalah oat, roti wholemeal, dan soya. 


Check makanan anda kat sini. 

http://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic-index-and-glycemic-load-for-100-foods

4. Stay aktif dan fit. 

Bersenam la 3 kali seminggu untuk membuatkan badan anda sentiasa sihat dan berpeluh. 

Ramai orang ingat, bersenam hanya untuk mereka yang ada masa dan yang nak kurus. Silap..bersenam adalah salah satu cara untuk badan kita detoks unwanted things seperti ketidakseimbangan hormon tadi. 

Sering dikaitkan masalah PCOS ni dengan wanita yang gemuk. Kerana perubahan hormon, membuatkan saiz semakin besar. So, jadikan senaman suatu kelaziman untuk turunkan berat badan serta lemak yang ada dan sekaligus menurunkan risiko masalah PCOS. 

5. Ambil suplement yang kaya dengan antioksidan

Pada zaman sekarang, terlalu banyak zat dan nutrisi yang sudah hilang pada setiap apa yang kita makan. Tanah sudah semakin ketandusan zat. Populasi manusia semakin bertambah setiap tahun juga menyebabkan sektor pertanian perlu berevolusi hebat untuk mencukupkan keperluan makanan manusia. 

Disebabkan itu lah wujudnya penanaman padi 3 kali setahun dengan bantuan baja synthetic, ayam ternakan daging dicucuk untuk membesar dengan cepat, sayuran dan buahan di ubah suai menjadi GMO. Kes kes begini membuatkan nutrisi semakin berkurang. Pengambilan suplement sudah tidak boleh menjadi suatu pilihan lagi. 

Antara suplement yang perlu untuk mempercepatkan lagi masalah PCOS ni diatasi adalah:
✔ Vitamin A 
✔ Vitamin E 
✔ Vitamin C
✔ Resveratrol 

Semua ni adalah vitamin yg sangat sangat kaya dengan antioksidan dan vivix semestinya adalah suplement resveratrol yang paling baik dan exclusive. 

Kesemua ni penting utk protect dalaman kita, supaya kesan oksidatif stress lebih rendah serta melindungi sel sel lain daripada dijangkiti dan semakin teruk. 

Jom kita lihat cara Puan Nurul turunkan berat badannya sebanyak 16kg dengan Vivix serta set detoks yang lain.


Selepas mengambil Vivix, alhamdulillah berjaya hamil dan berat turun sebanyak 3kg. 

Dengan pengambilan vivix secara konsisten sebulan, isteri disahkan hamil anak kedua.

Jika anda perlukan suplement untuk bantuan Kurus dan stabilkan hormon yang lebih cepat dan berkesan dalam masa sebulan, hubungi saya untuk konsultasi lanjut. 

Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya.

Fb: Nadimah Muhammad
Instagram: Nadimah_Muhammad
Whatsapp: 0149408215



Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN