CARA MENGELAKKAN GASTRIK KETIKA BERPUASA

Penyakit gastrik sering melanda bila menjelang waktu berpuasa. Sentiasa puasa kene berganti walaupon bagi lelaki hanya kerana gastrik! Jom ketahui apakah cara mengelakkan gastrik ketika berpuasa supaya anda berpuasa penuh tanpa keuzuran bulan ramadhan tahun ni.


Abah saya pernah gastrik di bulan puasa. Sampai sekarang puasa tak pernah penuh. Sebabnya terpaksa berbuka. Pedih ulu hati, sakit perut yang amat dan pernah sampai muntah-muntah jugak kerana perut kosong. Husband saya pon ada masalah yang sama.

Apakah Gastritis dan punca berlakunya gastrik?

Gastritis adalah keradangan yang berlaku pada lapisan perut.

Keadaan gastrik boleh berlaku kerana beberapa punca:

  1. Penggunaan ubat-ubatan anti-inflamatory (anti radang) yang terlampau banyak. Ubatan yang banyak ni selalunya perlu diambil oleh orang yang ada banyak penyakit seperti darah tinggi, jantung, asthma dan kencing manis. Ubat-ubatan memberikan kesan acidic pada perut
  2. Kerap mengambil makanan bersifat asid. Makanan bersifat asid tidak semestinya masam bila kita makan. Tapi ia akan menjadi asid apabila dah masuk ke dalam perut. 
  3. Jangkitan bakteria Helicobacter Pylori yang menyebabkan radang usus atau perut
3 punca di atas ni antara punca yang terkenal dan tertinggi berlakunya gastrik.

Keadaan lain yang boleh menyebabkan gastrik adalah masa makan yang tidak teratur dan kerap membiarkan perut kosong tanpa sebarang makanan dalam tempoh yang lama, muntah yang kronik terutamanya wanita mengandung dan orang yang terlalu stress.

Gastritis boleh berlaku secara tiba-tiba (acute gastritis) ataupun secara berperingkat-peringkat (chronic gastritis).

Dalam kebanyakan kes, gastritis tidak merosakkan lapisan perut secara kekal.Tapi hati-hati, jika tidak dirawat kanser perut atau ulser berkemungkinan akan berlaku.

Antara simptom gastrik yang paling biasa dialami adalah ketidakselesaan dan sakit pada bahagian perut. Tanda-tanda lain ialah:
  • Ketidakhadaman (dyspepsia)
  • Sakit ulu hati
  • Sakit bahagian abdomen
  • Sendawa yang masam
  • Hilang selera makan
  • Rasa loya
  • Muntah, darah ataupun bahan yang kelihatan seperti kopi yang dikisar
  • Najis berwarna gelap

Cara mengelakkan terkena gastrik semasa berpuasa

Gastrik kerap berlaku apabila kita tak menjaga gaya hidup kita dengan lebih baik.

Waktu makan tak terjaga, banyak makan makanan fast food dan berlemak, kurang bersenam, makan waktu lewat malam dan terus tidur.

Jadi, untuk kekal berpuasa sepanjang hari ada beberapa langkah yang perlu dibuat. Antaranya:

1. Wajibkan diri makan sahur, dan sahur yang terbaik adalah lewatkan waktu bersahur dan berhenti sebelum azan subuh.

2. Bagi ibu yang menyusu, jamah sedikit nasi pada masa sahur dan ambil sumber protein yang rendah lemak dan GI supaya kekal bertenaga dan tidak mudah lapar atau terkena gastrik

3. Minum air sehari masih lagi kene 2 liter. Bahagikan antara waktu berbuka, sebelum tidur dan waktu sahur

4. Elakkan makan dan minum yang bersifat asid pada perut seperti kopi dan jeruk.

5. Jangan makan terlalu cepat. Kunyah dengan perlahan-lahan. Sebaiknya ambik tamar terlebih dahulu waktu berbuka

6. Jangan makan terlalu banyak ketika berbuka. Nafsu makan memang akan membuak-buak bila kita ke bazar ramadhan. Jadi pilih yang sebaiknya dan elakkan pembaziran! Membazir itu separuh daripada syaitan

7. Kurangkan makanan yang pedas dan berlemak juga mengelakkan daripada terkena gastrik

8. Ambil kurma setiap kali sebelum makan dalam jumlah yang ganjil.

Kurma mempunyai kelebihan rasa manis yang akan membantu seluruh reseptor bergerak pantas untuk mencernakan makanan yang bakal dimakan serta memberikan kesan cepat kenyang.

Jadi takdelah kita makan banyak sangat di waktu berbuka. Buat susu kurma blend dengan ESP sangat best!

9. Kawal stress. Vitamin B12 dan B5 adalah sangat penting untuk membantu mengawal stress. Kurangkan tekanan minda dan oxidative stress dengan pengambilan 2 jenis vitamin B ini.

10. Makan makanan yang mempunyai indeks glisemik rendah ketika bersahur dan kaya dengan elektrolik semulajadi membantu penghasilan tenaga secara berperingkat serta mengurangkan kadar terhidrasi badan.

Cadangan vitamin untuk mengelakkan gastrik semasa berpuasa

Dan semestinya di shaklee, kami ada set khusus untuk mereka yang ada gastrik untuk kekal bertenaga di bulan puasa sekaligus mengelakkan terkena gastrik.

Terdapat 3 produk dalam set berpuasa untuk pesakit gastrik. Antaranya ialah:
1. ESP shaklee
2. Mealshakes shaklee
3. Performance drinks shaklee

Bagaimana produk ini membantu? 

ESP dan Mealshake Shaklee membekalkan 9 jenis asid amino perlu kepada badan yang akan membantu membina blok protein pada badan dan perut. Ia memberikan rasa kenyang yang lebih lama juga memberikan sifat alkali pada perut.

Kedua-dua ini mempunyai indeks glisemik yang rendah serta membekalkan 24 jenis mineral dan vitamin penting kepada badan terutamanya ketika berpuasa.

Esp dan mealshake ini juga sesuai diambil oleh mereka yang menghidapi kencing manis kerana kandungan gulanya sangat rendah disamping GI rendah juga.

ESP ini yang kaya dengan kacang soya terpilihnya, bersifat alkali dan mampu membantu meneutralkan lebihan asid hidrolik yang dirembeskan oleh kelenjar perut yg menjadi punca gastrik.

Sebenarnya memang dah ramai pun sembuh dari penyakit gastrik (dengan izin Allah) lepas mengamalkan ESP dan mealshake ini sebagai makanan kesihatan.

Manakala Performance Drinks Shaklee pula membantu mengekalkan kandungan air di dalam badan kita dengan cara menyeimbangkan kandungan elektrolit badan.

Performance drinks atau singkatannya adalah PD ni sangat digemari oleh kanak-kanak kerana PD ni berasa oren. Ia jugak digemari oleh para atlet dunia untuk meningkatkan prestasi masing-masing.

Jadi kalau tak nak menderita terlalu lama lagi, sebelum jadi gastrik yang lebih kronik sampai kena bedah-bedah dan kene ganti puasa je selalu, baiklah cepat-cepat rawatnya.

Anda juga boleh mengambil beberapa vitamin lain untuk keperluan badan sepanjang berpuasa seperti ostematriks untuk bekalan kalsium dan magnesium pada tulang serta pepermint ginger untuk mengurangkan masalah angin serta kembung perut selepas berbuka.

Anda nak tahu lebih lanjut pasal set berpuasa ni? 

Jom saksikan video ni. Puan Farhana yang mengidap gastrik selama 10 tahun.


Testimoni lain untuk set gastrik ada tak? InsyaAllah ada..dah semakin ramai yang kami bantu atasi masalah gastrik ni. Antaranya:





ANDA BERMINAT UNTUK MENDAPATKAN SET GASTRIK?

Sila hubungi saya Nadimah Muhammad untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya.

Fb: Nadimah Muhammad
Instagram: Nadimah_Muhammad
Whatsapp:011-10408215

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN