CARA MENGURUSKAN BADAN SELEPAS BERSALIN BAGI IBU MENYUSU

Berat naik banyak sangat masa mengandung. Boleh ke saya kurus lepas bersalin ni? 

Saya nak menyusukan anak sepenuhnya sampai 2 tahun, macam mana nak kurus?

Nak menyusukan anak, mesti lapar selalu. Kene banyak makan. Confirm la tak boleh kurus!! 

Ni lah dilema-dilema ibu kan? Yelah, setiap wanita mesti nak badan yang cantik, slim dan menawan sepanjang masa. Tapi, proses kehamilan sentiasa membuatkan badan ibu bertambah saiz sekali ganda, dua kali ganda atau berganda. Sebab tu jugak ramai wanita tak nak mengandung sebab takut badan gemuk!

Apakah cara menguruskan badan selepas bersalin yang selamat untuk ibu menyusu?


KENAPA SUSAH NAK KURUS SELEPAS BERSALIN?

Sebelum tu, jom kita tengok kenapa la sebab nya kita ni susah nak kurus lepas bersalin padahal dah berpantang dah ni. 

1. Kerap mengambil makanan ringan untuk kurangkan lapar akibat menyusu

First of all, menyusukan anak ni badan kita cepat lapar kan? Bila dah lapar, taw-taw je la perempuan. Cita-cita kurus, tapi hobinya makan. Hihi. Orang sekeliling pulak support lagi, kau breastfeed memang kene selalu makan baru lah tak lapar. 

Mengambil makanan ringan menaikkan berat badan anda dengan mendadak!

2. Waktu makan tidak menentu

Jadi ibu ni, kene multitasking. Lagi2 mempunyai anak lain yang sedang membesar. Jadual makan ibu dah berubah.
Kadang2 sempat makan, kadang2 tak sempat makan. 

Roti dan biskut sentiasa menjadi alas perut untuk cepat! 
Credit gambar: Google


3. Tiada masa untuk bersenam

Masa kebanyakan ibu banyak dihabiskan dengan rumah dan anak-anak. Nak lipat kain, basuh baju, kemas rumah, susu anak, bagi anak makan. Macam-macam lah. 

Sama macam saya, jadual bersenam TIADA DALAM KAMUS HIDUP KAMI!

4. Menghabiskan makanan anak

Anak-anak yang baru nak mula makan ni selalunya banyak main daripada makan. Last-last, mak dia la yang menghabiskan supaya tak membazir. 

Anak sorang tak mengapa lagi. Anak 2-3-4-5 orang? Hohoho. Mama jadi tong drum!

5. Favourite food adalah kek! 

Menjadi wanita sifatnya kompleks seperti sebiji kek. Asal keluar shopping je mesti cari kek. Sedap, manis, cantik, gebu, padat. Tepung dan gula daripada kek buatkan Ibu jauh daripada kurus tapi dekat dengan gemuk. 

Apakah cara menguruskan badan dengan selamat untuk ibu menyusu?

Perlu diingatkan, jangan terlalu extreme dalam berdiet. Anda perlukan kalori dan zat yang cukup untuk bekalan anak yang masih menyusu. 

Tapi di sini ada beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk menguruskan badan tanpa menjejaskan kualiti dan kuantiti susu badan anda. 

1. Minum air kosong melebihi 2 liter setiap hari

Setiap kali anda terasa lapar dan ingin mengunyah, minum lah segelas air putih untuk mengelakkan anda mengambil biskut dan roti. 

2. Pastikan anda bersarapan pagi setiap hari

Saya faham ramai ibu tidak sempat untuk menyediakan sarapan pagi. Untuk quick breakfast, anda boleh menukarkan kepada minuman berprotein tinggi tanpa gula untuk memastikan badan anda kekal bertenaga hingga tengahari. Protein juga membantu menambah kepekatan susu ibu. 

3. Jaga pantang. 

Ada beberapa pantang makanan yang masih perlu dielakkan bagi ibu dalam tempoh setahun kelahiran. Ia bukan sahaja untuk rahim yang sihat, tapi juga untuk perut yang kempis.


4. Jika masih di dalam pantang, pakai bengkung dengan ketat membantu rahim mengecut dengan pantas. 

5. Membuat beberapa senaman ringkas hanya dari rumah membantu badan dan otot fit! 

6. Mengambil suplement untuk keperluan seorang wanita. 

Percayalah ibu-ibu, kita memerlukan nutrisi yang cukup untuk kekal bertenaga dan sihat untuk menjalankan tanggungjawab. 

Menyusukan anak bukannya mudah. Stress boleh buatkan susu badan drop dan badan kita membesar. So, badan kita perlukan suplement lengkap yang sememangnya ada pada set penyusuan exclusive shaklee. Set penyusuan ni juga membantu ibu untuk kurus dengan mudah!


Set penyusuan exclusive ni boleh diambil sejurus selepas bersalin dan dalam tempoh berpantang. Ia terdiri daripada:

1. ESP
Esp membekalkan 8 jenis asid amino penting untuk badan sentiasa sihat dan bertenaga. Quick breakfast saya dengan ESP membantu saya kenyang lebih lama. Ia juga membantu menambahkan kuantiti susu dan lebih pekat. Pengambilan ESP membuatkan otot perut mantap dan tidak menggeleber. 


2. ALFALFA
Alfalfa terkenal dengan ratu membuang toksin dalam usus untuk menguruskan badan selain daripada membantu meningkatkan penghasilan susu ibu. 

3. OMEGA GUARD
Omega guard berfungsi menukarkan lemak daripada makanan yang dimakan kepada bentuk yang lebih ringkas untuk diserap dan selebihnya dikeluarkan oleh badan dengan efisyen. Pengambilan omega guard membantu ibu reshape badan dengan lebih mudah tanpa spare tyre! 

4. VITALEA
Vitalea membekalkan pelbagai jenis mineral dan vitamin penting untuk bekalan ibu menyusu

5. OSTEMATRIKS
Ostematriks membantu ibu mengatasi sembelit dan jugak bekalan kalsium yang mencukupi untuk tulang yang sihat

6. VITAMIN C
Vitamin C sangat terkenal bukan sahaja untuk kulit, tapi untuk fungsi organ yang optimum dan jugak imunisasi ibu serta anak menyusu. 

Pengalaman saya sendiri, berat terakhir saya sebelum bersalin adalah 79kg. Selepas 2 minggu bersalin, berat saya dah 59kg!! 20 kg hilang dalam masa 2 minggu berpantang dengan set menyusu shaklee! 

Jom kita tengok testimoni lain yang ambik set menyusu shaklee ni. 





Berminat untuk mendapatkan shape S selepas habis berpantang? 

Jom dapatkan set menyusu lengkap anda hari ni juga. 

Hubungi saya:
Instagram: Nadimah_Muhammad
Whatsapp: 0149408215
COD: Meru, Kapar, Klang, Shah Alam

Comments

  1. Saya pun nak dapatkan S Shape boleh. Bagus entri ni nak suh wife saya baca :)

    ReplyDelete
  2. Betul la, memang susah nk turun berat lepas bersalin. Lagi2 bila sibuk uruskan anak, kadang takde masa utk uruskan diri. Makanan tambahan bukan kehendak tp dah jd keperluan.

    ReplyDelete
  3. betul tu nadim..kekadang orang tanya bila due..tatau nak nangis ke gelak haha..

    Mommies semua biasa tak rasa mengantuk jer semasa pregnant?

    ReplyDelete
  4. betul tu memang susah juga nak turun berat kalau tak betul kental disiplin nak kurus

    ReplyDelete
  5. Time anak kecil masih menyusu mmg susah nak kuruskan badan. Kadang2 smpi xde masa sendiri rasanya. Itu lah dugaannya.

    ReplyDelete
  6. Bila dah jadi ibu2 ni normal berat badan naik..tapi tak mustahil untuk dapatkan berat badan ideal semula..kena berusaha lebih dan jaga makan..

    ReplyDelete
  7. Kak Long ni pun suka sgt makan kek..tu la pasal tak kurus2.
    Cara Hilangkan Parut Jerawat

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

5 CARA KELUARKAN SUSU BADAN YANG SEDIKIT SELEPAS BERSALIN

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SENARAI PANTANG LARANG G6PD