CARA MUDAH HAMIL BAGI PESAKIT ENDOMETRIOSIS

Anak adalah anugerah bagi setiap pasangan yang dah berkahwin. Tapi bagi pesakit endometriosis, agak susah untuk mendapat anak. Apakah cara mudah untuk hamil pagi pesakit endometriosis ni? 

Ada orang nikah je, terus bunting pelamin. Ada orang 2 bulan kawin dah tunjuk keputusan UPT test dua line.

Tapi ada pasangan yang kawen 7-8 tahun masih lagi belum dikurniakan anak. Macam-macam dah buat. Ambik anak angkat sudah, pelihara kucing sudah, makan buah zuriat sudah, minum air tasik dayang bunting sudah, jumpa bidan hamil pon sudah, buat prosedur TTC dengan bayi test tube pon sudah. Tapi masih lagi belum ada rezeki anak.

Kita hanyalah mampu merancang dan berusaha. Allah yang menentukan bila tiba masanya, insyaAllah pasti dapat. Mungkin keadaan ekonomi atau kesihatan yg belum sesuai jika masih belum rezeki.

Hari ni saya nak share tentang cerita seorang sahabat yang ada masalah ENDOMETRIOSIS yang sabar menunggu zuriat dan berTTC selama 3 tahun.

APA TU ENDOMETRIOSIS?
Ni adalah gambarajah daripada google. Boleh nampak kan endo wujud di tempat ovari atau di luar tiub fallopio. 

Ni lah rupa sebenar yang ada dalam pesakit endometriosis. Menyakitkan bila dia semakin besar. 

Endometriosis adalah keadaan yang terjadi disebabkan wujudnya tisu endometrial diluar rahim yang menyebabkan sakit di bahagian pelvis atau pinggang.

Endometriosis boleh berlaku bila kitaran haid tak normal, darah haid tak keluar dengan sempurna atau backflow. Simptom utama adalah senggugut. Darah haid yang retain dalam rahim akan buatkan rahim beracun dan berisiko tinggi untuk endo. Gambar di bawah ni adalah keadaan rahim yang penuh dengan darah kotor.


  
SENGGUGUT PETANDA AWAL ENDOMETRIOSIS !!

Korang ada senggugut? Berwaspadala ye. Bukan panadol menstrual sahaja pengubatnya. Senggugut yang teruk ni merisikokan anda ada Endometriosis

Endometriosis boleh berlaku seawal usia mula haid hinggalah ke peringkat umur hampir menopouse. Kawin ke tak kawen ke, risiko tetap ada.

Selain senggugut, ada lagi beberapa petanda atau simptom endometriosis ni. Antaranya:

👉 sakit bila bersama suami

👉 dah bertahun kawen tapi belum dapat anak (tak subur)

👉 kerap sakit di bahagian bawah perut

👉 perut buncit

👉 haid yang lama dan heavy flow

👉 pendarahan yang tak normal di antara tempoh haid

👉 rasa sakit seminggu atau 3 hari sebelum haid

👉 badan terlalu lemah dan lesu sepanjang haid

Korang ada tanda-tanda di atas? Jangan ambik ringan ye. Please segera berjumpa dengan pakar O&G !

BAGAIMANA SAYA TANGANI ENDOMETRIOSIS?


" Selepas saya disahkan ada endometriosis oleh pakar, honestly saya sangat sedih dan risau sebab penyakit ni ada potensi untuk merebak menjadi kanser jika tidak dirawat dari awal"

Mula-mula tu saya sendiri tak tau apa tu endometriosiss sebab tak pernah dengar. Ganjil. 

Saya banyak merujuk Doktor O&G. Doktor nasihatkan saya untuk menjaga pemakanan dan mengambil supplement shaklee dengan merujuk pada jurnal kesihatan. Rupanya memang terbukti berdasarkan kajian saintifik ada kaitan yang kuat di antara Vivix dan Endometriosis


Kandungan resveratrol yang tinggi dibantu dengan polifenol dalam vivix mampu merencat & melumpuhkan sel-sel endometriosis ni dari terus merebak. 

Selain daripada vivix, doktor O&G jugak ada suggest saya untuk konsisten ambil beberapa vitamin lain. 
- Gla complex
- b complex
- omega guard
- vita c plus
- ESP

Dan saya kene buat Detoks untuk hasil yang lebih baik supaya penyerapan vitamin optimum, endo sel mengecut.

Mengikut Dr Hamid Arshat, pesakit ENDOMETRIOSIS MESTI MAKAN BANYAK MAKANAN SUMBER  ANTI-INFLAMMOTORY untuk mengurangkan bengkak dan keradangan. Sebab tu ada Omega guard dalam list vitamin.

Sebulan saya ikut aturan makan yang betul, alhamdulillah sengugut saya 100% hilang.

Ajaib ! 

Padahal sebelum tu period pain macam orang nak mati. Berguling-guling. totally sengugut hilang 🤗 lepas konsisten set di atas dan detoks.

Tapi kitaran period saya masih tingtong

Bulan kedua period pulak dah normal dan lancar-selancarnya

Sebelum tu haid saya sangat panjang selama 14 hari dan tersekat-sekat. Bulan kedua dah jadi normal 7-8 hari sahaja dan smooth

Ya Allah bahagia sungguh rasa. Setiap kali check up bulanan dengan pakar, saya share improvement penyakit saya dan pakar pun turut hepi

Pakar kata saya dah tak perlu lagi suntikan lucrin. Dia nasihatkan saya terus istiqomah dengan vitamin yang saya amalkan cuma kalau bulan ketiga masih tak hamil jugak. Saya perlu jalani beberapa rawatan kesuburan khas

Allah tu maha mendengar.. bulan ketiga saya delay period 5 hari. Memang sangat mendebarkan haha. Check UPT positif 😂

Terus saya inform pakar dan beliau mintak saya tunggu 2 minggu delay dan buat check up dengannya

Inilah kisah perjalanan saya, Master Nor Fahana, seorang endometriosis fighter 😊

Nak kata semudah ABC saya lawan penyakit ni takla jugak. Banyak berendam air mata tapi saya sentiasa positif dan berdoa pada allah moga diberi kekuatan..

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.

Terima kasih Master Fahana atas perkongsian.

Bagi anda yang dah lama TTC dan ada masalah endometriosis, dan nak tahu lebih lanjut tentang set ni, boleh Hubungi saya.

Ni antara testimoni lain Vivix dan detoks set Shaklee yang berkaitan dengan endometriosis.

Set detoks berfungsi membuang segala toksin serta kekotoran yang dah lama ada dalam badan, usus dan hati yang menjadi penyebab kepada endometriosis.

Vivix membantu mengembalikan kesihatan sel dan DNA untuk berfungsi lebih baik.





Ni antara yang berjaya pulih dan hamil selepas detoks dan vivix. 

ENDOMETRIOSIS jangan dipandang mudah. 

Jumpa pakar O&G anda segera dan bertindak dengan mengambil supplement resveratrol serta vitamin penting badan. 

Hubungi saya:

Rakan Shaklee Anda
Nadimah Muhammad (Nadim)

♥ WhatsApp : 011-10408215
♥ FB Page: gerobok Sihat
♥ FB : Nadimah Muhammad
♥ COD : Jalan Kebun, Kg Kebun Baru, Teluk Panglima Garang, Kota Kemuning, Shah Alam, Subang Jaya dan sekitarnya

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN