Cara menghilangkan jerawat dengan cepat dan berkesan

Jerawat adalah satu masalah besar bagi remaja. Jerawat yang bernanah dan besar-besar sentiasa buat diri tak yakin untuk berjumpa dengan orang.

Apakah cara menghilangkan jerawat dengab cepat dan berkesan? Yang penting tidak membayakan kulit!

Jerawat normally akan mula tumbuh disebabkan beberapa faktor. Yang paling utama adalah disebabkan faktor perubahan hormon.

Transition daripada kanak-kanak kepada remaja, hormon berbeza dihasilkan. Daripada remaja kepada dewasa, hormon berbeza lagi dihasilkan. Period bagi wanita juga berlakunya perubahan hormon. Masa-masa beginilah kita akan tengok jerawat semakin banyak tumbuh.

Seram kadang-kadang tengok muka sendiri. Ni kan pulak bila orang lain mengata-ngata. Low confidence, sampai satu tahap rasa tak nak tengok muka sendiri kat cermin, rasa tak nak keluar rumah sebab malu takleh sorok muka, etc.

Ramai memilih untuk mekap keseluruhan muka supaya dapat menutup jerawat yang teruk. Tapi end up, jerawat sebenarnya menjadi lebih teruk!


Bagi mereka yang mempunyai masalah jerawat kronik, ni beberapa tips yang anda boleh cuba untuk kurangkan jerawat dengan cepat dan berkesan.


1. DIET


Pemakanan ni yang paling penting sebab if you change this inshaallah everything will be ok. Sebabnya apa yang kita makan will be reflected on our face or body. Sebabnya kulit ni organ terbesar and first line defense badan kita. So let’s say kita makan benda yang tak sihat, processed food macam burger McD ke, coklat, etc lama-lama banyak toksik terkumpul dalam badan kita. Jadi bila jerawat keluar kat muka tu, tu our body trying to say yang badan kita ni banyak toksik


For more info boleh try research pasal ACNE MAPPING. Acne mapping ni dia guide untuk kita tau sebenarnya apa masalah dalam badan kita. Contoh, kalau jerawat keluar kat dahi meaning ada digestive problem, kalau kat hidung ada masalah blood circulation. Gitu.


My own experience is bila saya stop makan benda yang merapu macam junk food bagai tu, memang nampak kesan dia. Jerawat makin hilang and kecut. Memang berkesan! So amalkan pemakanan yang sihat. Elak makanan yg diproses macam fast food, makanan yang berlemak, bergoreng, etc.


Banyakkan makanan yang direbus ke, grill without oil. Ingat ye Banyakkan MAKAN BUAH DAN SAYUR! Paling elok amalkan lemon water setiap pagi untuk detox. Boleh search lagi kat internet ye diet pemakanan yang bagus.


2.DAIRY


JANGAN or kalau boleh elakkan makan or minum anything dairy based. By dairy I meant cow milk based product macam cheese, susu untuk makan dengan cereal tu, etc. Sebabnya after buat research through extensive reading from pakar kulit, susu lembu ni sebenarnya tak berapa digalakkan untuk skin health sebab dah bercampur dengan banyak hormon and benda lain dalam susu tu. Tu yang penyebab jerawat mak nenek keluar and muka berminyak tu.


Switch to plant-based milk macam susu badam, soy ke or susu kambing pun bagus. As long as bukan susu lembu. Dulu saya rasa susu tu la yang the main culprit for my acne because time kat matriks dulu saya ni hari-hari minum susu tepung tu or susu kotak untuk makan dengan cereal. Lepas dah found out pasal ni terus saya stop. And, memang betul kulit saya terus makin better. Until now memang saya tak minum susu lembu. Trauma dah haha.


3. EXERCISE


Yes, memang kena exercise haha. This is to buang toxic badan kita and to improve blood circulation. Toxic tu is removed in the form of sweat or najis time kita membuang tu. So exercise memang wajib ye takleh skip.


4. SUPPLEMENT


Supplement memang penting sebab untuk tambah nutrition apa yang tak cukup dalam badan kita. For supplements I highly recommend from SHAKLEE sebab shaklee ni natural supplement yang scientists hasilkan and ada scientific journals yang diorang publish. So totally safe.


As adviced, saya consume Vitamin C, Vitamin E, Energizing Soy Protein (ESP). Korang boleh try ok sebab yang tiga benda ni sangat bagus untuk bagi kulit sihat and cantik secara selamat.

Last skali kita kena ada good mindset about ourselves. Kita kena faham yang ada jerawat, or if muka kita tak flawless tu is not the end of the world. Ramai je yang ada skin problem but kita kena sentiasa berfikiran positive.


Focus pada cari solution bukan focus pada perasaan teruk ada jerawat tu. Believe me, I’ve been there for the past 10 years. Don’t give up and keep trying! Every of Allah’s creation is beautiful and let’s embrace it because Allah never makes any mistake. So kita mesti bersyukur dengan kecantikan yang Allahr bagi ni.

Lastly, saya ni bukan lah pakar. These tips might be working for you or not. Tips yang saya kongsi ni adalah from pengalaman saya sendiri and I hope it really can help for those yang ada masalah kulit ni. If it works for you, I am thankful. Sekian and good luck!



SHARING from miss lavender di IIUMC


Antara testimoni lain set jerawat shaklee:












5. SKINCARE


Gunakan 100% yang natural based, tanpa bahan kimia. Kehadiran bahan kimia akan buatkan kulit muka rosak lagi teruk plus membuatkan badan lagi banyak toksik.

Ada banyak pilihan. Tapi as for me, try lah Enfuselle for normal to oily skin bagi yang jenis kulit berminyak atau enfuselle set for normal to dry skin untuk kulit kering


Yang paling penting, bila anda pakai mekap, cuci bersih mekap anda supaya tak menyumbatkan lagi pori2 wajah dan create lebih banyak jerawat.

Bagi Nadim, guna nutriwhite mekap remover memang sangat puas hati untuk bersihkan kulit dari mekap dan sel kulit mati


Ni yang bestnya. Fully covered muka dengan mekap dan foundation pon xpe. Mekap remover nutriwhite ni bersihkan habis muka kita. Tisue basah sangat tak prefer. Pedih gila muka. 

Bagi anda yang berminat untuk mendapatkan set kecantikan dan jerawat shaklee, boleh hubungi saya melalui wassap di 014-9408215



Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN