BERJEMUR DI BAWAH MATAHARI ELAKKAN OSTEOPOROSIS


Tahukah anda, berjemur di bawah matahari sebenarnya membantu mengelakkan osteoporosis?

Osteoporosis ni keadaan tulang kita hilang dan tak digantikan dengan cepat. Lama-lama makin nipis, nipis dan terus menipis. Berlubang la sana sini dan senang nak patah.

Berjemur di bawah cahaya matahari lebih kurang 15 minit di waktu pagi bermula antara 9 pagi ke 10 pagi memberikan Vitamin D yang membantu tulang anda menyerap kalsium dengan baik. 

Harini saya akan ceritakan sedikit kepentingan Vitamin D untuk mencegah tulang yang rapuh. 

Kenapa Vitamin D?

Vitamin D sangat penting untuk tulang yang kuat. Sebabnya, vitamin D ni bantu badan kita untuk serap kalsium daripada pemakanan seharian. Takde vitamin D, kalsium tak boleh diserap walaupon banyak mana makan kalsium sekalipon.

Sebab tu, banyak jenis makanan dan minuman sekarang ni siang-siang lagi dah ditulis "diperkaya dengan vitamin D" especially pada makanan bertenusu.

Kekurangan vitamin D

Ada banyak simptom menunjukkan badan kita kekurangan vitamin D. Tapi ianya mungkin banyak mixed dengan simptom kekurangan minerals yang lain jugak.

Antara simptom kekurangan vitamin D

1. Masalah kognitif terutamanya warga emas
2. Risiko penyakit kardiovaskular
3. Severe asthma pada kanak-kanak
4. Penyakit kanser tulang

Dos vitamin D setiap hari

Pakar tidak menentukan jumlah yang tetap untuk pengambilan vitamin D setiap hari. Tapi, kebanyakkannya menasihatkan supaya mengambil paling kurang 400-800IU vitamin D untuk kesihatan setiap hari.

Lebih daripada 800IU tidak dinasihatkan. Berjemur lama-lama bawah matahari sekarang lagi boleh menyebabkan kanser kulit, sebabnya sinaran UVA UVB dah makin banyak sampai pada kita.

Ada orang takut gelap berjemur matahari. Ada orang yang tak sempat pon nak jumpa matahari.

Vitamin D ni selain daripada matahari, boleh ambil melalui susu, hati, telur dan ikan laut serta supplement.

Ada banyak supplement. Tapi biasalah, nadim prefer Shaklee. Ostematriks. Pil kalsium yang ada bekalkn 400IU vitamin D, 1000mg kalsium dan beberapa minerals penting yang lain untuk tulang jugak.


Mereka yang bermasalah tulang especially tulang patah, retak dan selalu sakit badan, the best option adalah consume ostematriks ni. InsyaAllah berbaloi-baloi.

Harga? Cuma RM 61.25 sahaja sebotol.

Dapatkan hari ini.

Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.

Sekiranya anda berada di sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Bangsar . Saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Teluk Panglima Garang, Kota Kemuning
Kolagen yang saya pegang ni pon sangat bagus untuk mereka yang alami masalah tulang😊


Nadimah Muhammad
014-9408215
Cod: Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Teluk Panglima Garang, Kota Kemuning

Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN