TANDA-TANDA IBU MENGANDUNG PERLU BERBUKA PUASA

Rukhsah berpuasa diberikan kepada beberapa golongan termasuklah ibu mengandung.



Antara golongan tersebut adalah: 
1. Orang yang bermusafir
2. Ibu mengandung dan menyusu
i. Ibu mengandung yang takut membahayakan kandungannya
ii. Ibu mengandung yang takut membahayakan dirinya
iii. Ibu menyusu yang takut membahayakan anaknya
iv. Ibu menyusu yang takut kesihatannya terjejas
3. Orang sakit
4. Wanita yang haid dan nifas
5. Warga tua
6. Orang yang bekerja berat
7. Kanak-kanak

Berikut merupakan antara tanda-tanda ibu mengandung dibolehkan untuk berbuka puasa;

1. Rasa lemah, pening, pitam ataupun tersangat penat walaupun dah berehat dalam tempoh 30 minit atau 60 minit.

2. Mabuk, loya dan muntah non-stop, sehinggakan tiada cara lain melainkan dengan berbuka untuk makan sesuatu dan ambik ubat penahan muntah.

3. Merasa sangat haus, air kencing menjadi sangat keruh, berbau hancing dan mengalami tanda-tanda dehidrasi.

4. Jika mengandung pada usia 20 minggu ke atas, kiraan pergerakan bayi kurang daripada 10 kali gerakan dalam masa 12 jam. Bayi kurang bergerak menandakan dia tidak aktif berkemungkinan daripada kekurangan zat. Ini boleh membahayakan bayi.  

5. Ibu merasakan seakan-akan contraction berlaku sedangkan belum tiba masa untuk bersalin. Sakit perut yang memulas-mulas  tanpa henti boleh menyebabkan kelahiran pramatang. 

Pengambilan nutrisi lengkap berkhasiat amat penting untuk mengelakkan kelahiran pramatang.


6. Ibu mengandung mengalami pengurangan berat badan dan tidak mengalami pertambahan berat badan. Ini menunjukkan tenaga dan nutrisi ibu semakin berkurangan.

7. Demam atau mengalami sakit kepala yang memerlukan ubat agar cepat sembuh.

Terlalu banyak tanda-tanda yang mungkin akan dialami oleh ibu mengandung JIKA tidak mendapat nutrisi secukupnya di bulan Ramadhan.

Nak berbuka puasa setiap hari sampai 30 hari pon rasa agak tidak best. Macam rasa bersalah..dan nanti kalau berbuka sebab takut memudaratkan anak, wajib ganti dan bayar fidyah. 

Antara nutrisi penting yang boleh ibu mengandung ambil sepanjang kehamilan untuk terus bertenaga, aktif dan cergas tanpa risau memudaratkan kesihatan diri dan bayi adalah: 

1. Protein

Protein sangat penting untuk pembentukan dan perkembangan bayi. Sel-sel dalam badan termasuklah sel darah merah memerlukan protein untuk terbentuk dengan sempurna. 

Pengambilan protein juga membantu ibu untuk bertenaga sepanjang hari disamping mengelakkan ibu berasa lapar

2. Vitamin B 

Vitamin B membantu untuk menukarkan karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga. Kehadiran vitamin B yang cukup juga membantu ibu mengawal paras gula dalam darah serta membantu pembentukan sel darah merah

3. Kalsium 

Kalsium diperlukan untuk pembentukan tulang dan gigi yang sihat kepada bayi. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan ibu semakin sakit belakang, kejang kaki dan sakit gigi serta kerapuhan tulang. 

4. Zat besi

Zat besi membantu mengawal hemoglobin dalam darah..kekurangan hemoglobin boleh menyebabkan kelahiran pramatang, ibu tidak bermaya dan keguguran

5. Asid folik

Tidak dapat dinafikan kepentingan asid folik ni kepada pembentukan bayi. Sangat wajib untuk ambil asid folik ni untuk mengelakkan kecacatan pada bayi terutamanya pada awal trimester hingga trimester kedua

Pengambilan supplement masa mengandung dan berpuasa sangat digalakkan. Susah nak cukupkan nutrisi daripada makanan biasa ni. Dahla kita makan sebab tengok sedap jer. Nutrisi dan zat tolak tepi. Lagi-lagi waktu berbuka, pergi bazar ramadhan. Kan?

Jadi, nadim cadangkan untuk ambil supplement terus. Cukupkan nutrisi tanpa gagal. 


Tips untuk mengelakkan dehidrasi, ibu mengandung boleh apply cara ni untuk minum air 2 liter sehari


Bagi yang tak lalu nak minum air banyak-banyak, anda boleh cuba untuk mengambil minuman berelektrolit untuk kekal hidrat di bulan puasa. Jangan minum 100plus pulak. Tu bergas, tak bagus untuk perut dan untuk baby. Gas dan gula. Nanti ibu boleh kene penyakit lain pula. 


Comments

Popular posts from this blog

7 Zikir Mudah Menjemput Rezeki, kalau diamalkan anda akan terkejut Rezeki datang tak pernah HABIS !!

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SUSU BADAN CAIR. NI CARA PEKATKAN SUSU BADAN