KETIDAKSEIMBANGAN NUTRISI PADA KANAK-KANAK

Anak saya susah nak makan sayur. 

Anak jagaan saya tak suka makan nasi. Makan roti dan minum susu je setiap hari

Anak saudara saya, buah tak makan, sayur tak makan, lauk tak makan. Makan nasi dengan kuah jer. 

Ni situasi REAL anak-anak kita sekarang. 

Hatta Zayyad Zikri yang baru nak mencecah ke usia 2 tahun ni pon sama. Makan banyak main. Kalau nak habiskan portion dia betul-betul, memang habis masa sejam! 

Buah makannya memilih, nak pisang, oren, epal and anggur je. Kadang makan elok, kadang makan kunyah-kunyah buang.

Cukup ke zat nutrisi?

Ada pulak iklan susu, zat nutrisi penuh untuk si manja. Nak bagi susu berapa kali sehari? 4 kali, 5 kali? Tu jugak punca anak menolak real food. 

Menurut UNICEF, 25% kanak-kanak di Malaysia mengalami masalah pertumbuhan yang bantut (daripada segi fizikal dan kognitif) berpunca dari malnutrisi. Boleh rujuk video yang baru sahaja diupload pada minggu lepas


Malnutrisi di sini bermaksud ketidakseimbangan nutrisi. 

Manakala satu kajian penyelidik UKM tahun 2007/2008 terhadap kanak-kanak sekolah rendah pula menunjukkan HANYA  28.5 peratus SAHAJA kanak-kanak yang  makan secara seimbang. Selebihnya? 

Berkait kan kedua-dua statistik ini. Pemakanan mereka dan pertumbuhan mereka sangat berkait rapat. Daripada mana pencorakan pemakanan ni perlu dilakukan? Di rumah, atau di sekolah?

Semestinya didikan itu bermula dari rumah, kitalah contoh paling dekat. Kenapa pulak? Sebab lumrah anak-anak akan duplikasi apa sahaja yang ibu dan ayah mereka buat.

Dan juga di sekolah, pihak kantin dan koperasi perlu menyediakan makanan-makanan yang sihat. Tak perlu lah jual nugget, sosej, junk food and gula-gula di sekolah. Barulah anak-anak kita takde tempat untuk membeli. Hihi

Didik juga anak-anak kita dengan pemakanan sihat ni untuk apa, bagaimana caranya dan kenapa mesti menolak pemakanan seperti jajan, makanan segera dan makanan yang takde nutrisi ni.

Di tadika dan pusat jagaan juga, pesan siap-siap pada ibu bapa dan guru. Dan kesedaran mesti ada pada semua pihak. No jajan all the time. Tak kira waktu biasa, atau waktu ada apa-apa event sambutan.

Jangan pula jadikan  stok jajan tak pernah putus di rumah kita yer. Tukarkan pada stok buah. Habis buah, beli. Habis buah beli. Dan beli tu buah yang pelbagai jenis. 
Rumah di sini bukan membawa maksud rumah kita jer, sekolah, pusat jagaan juga merupakan rumah. Rumah kedua anak-anak di waktu siang hari.

Antara cara yang boleh dipraktikkan untuk mengelakkan masalah malnutrisi ni adalah:

💕 Hidangan Sayur dan Buah-buahan pada setiap hari.

Bento antara ideal solution untuk kanak-kanak. Hiasan yang cantik dan colorful sememangnya menarik perhatian untuk anak-anak mencuba. Tapi kalau tak sempat buat, potong buah je kecil-kecil dan letak dalam setiap hidangan mereka. 

Sayur pulak boleh diletakkan ke dalam sup, dan lauk-lauk. 

💕Galakkan minum air kosong setiap hari
Bekalkan air kosong dalam botol yang anak-anak suka, dan elakkan air manis. 

Alhamdulillah, yang ni memang zayyad diajar dari kecil lagi. Botol favourite di bawa ke mana-mana je. Dan di rumah, setiap penjuru boleh jumpa botol air kosong. Hihi. Supaya mudah dicapai untuk diminum.

💕 Hidangan protein yang pelbagai setiap hari
Anak-anak lazimnya suka makan ayam sahaja, atau ikan sahaja. Jadi, kita sebagai parents kene pelbagaikan sumber setiap hari. Biar mereka tidak memilih lauk.

Normal anak-anak akan banyak makan lauk berbanding nasi. Tapi selang-selikan juga nasi dan lauknya. Jangan lupa, potong lauk ni kecil-kecil supaya mudah di makan dan tak terlekat bila ditelan.

Ada anak-anak akan terus fobia untuk makan jika mereka pernah serik terlekat lauk. 

💕  Jangan Hentikan Sumber Tenusu
Walaupon dah bercerai susu, kita sebagai ibu bapa masih perlu menyediakan makanan untuk sumber kalsium anak-anak. Kalsium banyak didapati dalam sumber tenusu seperti cheese, susu, yogurt, dan coklat. Ha, jangan bagi coklat sahaja sudah la. Kiki

Kalsium sangat diperlukan untuk pembentukan tulang kanak-kanak yang kuat. Tak perlu susu formula, cukup sahaja dengan susu segar, smoothies, dan mealshake. 

💕️ Tambahkan supplement dalam pemakanan anak-anak. 

Tak dapat dinafikan, keperluan makanan tambahan sangat penting untuk mencukupkan dan merapatkan jurang nutrisi pelbagai golongan. 

Supplement mencukupkan nutrisi dengan amount yang ditetapkan. tapi, perlulah memilih supplement yang semulajadi, dan tanpa perisa serta gula tambahan. 

Supplement wajib anak saya adalah minyak ikan omega-3 dan mealshake, susu yang dilengkapi dengan protein, minerals dan vitamin penting untuk si kecil membesar. 

Cuba elakkan malnutrisi untuk perkembangan anak-anak yang optimum. 

Supplement Shaklee untuk cadangan melengkapi nutrisi kanak-kanak di bawah usia 12 tahun adalah:




💕MEALSHAKE - Menyediakan hidangan lengkap dengan asid amino penting, serta nutrisinya mudah diserap untuk kegunaan seharian.

Ia diperbuat daripada bahan semulajadi iaitu buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain.

Lactalbumin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protein yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh, dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. Kebiasaannya, ia mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bakteriolysin dan sebagainya.

✔Vita- Lea For Children.
Mengandungi 19 jenis vitamin dan mineral perlu. 100% vitamin A, C, D dan E serta kesemua 8 vitamin B yang lengkap.

Ia juga mengandungi kalsium, magnesium, zinc, copper dan pelbagai mineral lain. Menggunakan pemanis semulajadi xylitol yang tidak akan menyebabkan kerosakan gigi. Tidak mengandungi perasa, pemanis dan pengawet tiruan. Bebas gluten, didatangkan dalam perisa anggur yang sangat sedap, anak-anak sukakannya!

✔Omega Guard Shaklee.
Ia merupakan minyak ikan terbaik di dunia. Berbanding dengan produk omega -3 dipasaran, omega guard merupakan minyak ikan paling tulen di dunia, yang mengandungi rangkaian spectrum penuh, 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi. Sebiji omega guard dapat membekalkan 905mg asid lemak omega-3, EPA dan DHA.

Ketiga-tiga supplement ini mesti diambil melengkapkan pemakanan sihat harian. Bukan bermakna dah ambil supplement, makanan sihat perlu diabaikan😊


Comments

Popular posts from this blog

5 CARA KELUARKAN SUSU BADAN YANG SEDIKIT SELEPAS BERSALIN

CARA MENGGUNAKAN STERIMAR UNTUK BAYI SELSEMA

SENARAI PANTANG LARANG G6PD